Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین، سپیده خداوردی، بازیگر که مهمان برنامه «سریالیست» با اجرای پدرام کریمی بود، درباره نحوه اضافه شدنش به سریال «صبح آخرین روز» در نقش همسر شهید شهریاری توضیح داد: طبق روال عادی سریال های دیگر با من تماس گرفتند. به دفتر رفتم و راجع به فیلمنامه صحبت هایی کردند. وقتی فیلمنامه را مطالعه کردم متوجه شدم نقشی که قرار است بازی کنم بانویی است که تحصیلات عالیه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیار با گذشت و همراه همسرش است. اینها فکت هایی بود که برایم جذاب بود. در کنار کاوه خداشناس بودن هم که سال هاست او را می شناسم موثر بود. دو سه باری قرار بود با آقای تبریزی کار کنم اما نشده بود و اینبار همه چیز دست به دست هم داد و این اتفاق رقم خورد و در این سریال ایفای نقش کردم. 

او افزود: کاراکتر همسر شهید شهریاری برایم جذاب بود. نگاه و روایت از زاویه دید خانم بهجت قاسمی همسر استاد شهریاری بود. به هر صورت اینکه یک زن بتواند در کنار همسرش قرار بگیرد، از فرزندانش حمایت کند و ظریف و لطیف و عاشقانه در کنار همسرش قرار بگیرد تا او را به این درجات برساند برایم جذاب بود. سعادت دیدار همسر استاد شهریاری را نداشتم تا روز نشست که پایان کار بود.

این بازیگر با بیان اینکه خیلی تلاش کردم به نقش نزدیک شوم، ادامه داد: این کار دارای یکسری فَکت ها و روایت ها درباره زنی به نام بهجت قاسمی بود که او زنده و سلامت بود و به کار نظارت و از ما توقع داشت، بنابراین مسئولیتم بالاتر رفته بود. اول فکر می کردم قرار است ما کاملا با فکت هایی که به دست می آوریم و اتفاقاتی که به ما می دهند و صحبت هایی که با خانم قاسمی داریم به اتفاقی برسیم که کاملا به کاراکتر اصلی شبیه باشد.

خداوردی تاکید کرد: اما با وجود گرفتاری های خانم قاسمی این فرصت برای من فراهم و ایجاد نشد. آقای علمی فرد به من اطلاعاتی دادند و بعد یکسری صحبت های ایشان را در اینترنت پیدا کردم. فکر می کردم باید عین اتفاقات را بازی کنیم اما آقای تبریزی معتقد بود که ما نمایش داریم و درامی را می خواهیم به تصویر بکشیم که بر اساس روایت های موجود که به ما رسیده این کار را به انجام برسانیم. به واقع هم صحیح هست.

این بازیگر یادآور شد: درباره واقعیت هایی که در یک زندگی وجود دارد، حتی قسمت عاشقانه که بین این زن و شوهر به صورت محسوس وجود داشته و درباره اش صحبت می شود. در مورد خیلی واقعیت های زندگی شان، سختی ها و مراحل علمی فکت هایی داشتیم که از آنها گذر می کردیم. در واقع برشی از زندگی استاد شهریاری را به نمایش می گذاشتیم. نظر آقای تبریزی این بود که این تنها یک نمایش است و قرار نیست من خانم بهجت قاسمی باشم و کاوه خداشناس استاد شهریاری باشد. 

او درباره شباهت چهره های بازیگران به استاد شهریاری و همسرش گفت: اگر بحث شباهت کاوه به استاد شهریاری باشد، من هم شبیه خانم قاسمی نبودم. قصد داشتیم درباره موضوعی صحبت کنیم و مفهومی را منتقل کنیم و هدفمان انتقال فیلمنامه بود. در راستای فیلمنامه و نگاه ویژه ای که آقای تبریزی داشت و همکاری همه گروه بخش هایی تمیزتر و نزدیک تر و شاید برای خود خانواده ملموس تر بود و بخش هایی شاید دورتر و برایشان غیرواقعی به نظر رسید. خانم قاسمی معتقد بود که ما هیچ وقت اشک نریختیم و قوی بودیم. اما در قالب نمایش برای بیننده نمی توانیم قوی بودن او را در این حد به تصویر بکشیم. قصه نیازمند المان هایی است برای اینکه دراماتیک شود.

خداوری توضیح داد: گاهی ما بازیگران پر وسواس می شویم. در مورد اینطور نقش ها بازیگر حساس می شود و من باید راه رفتن، حرف زدن، مکث هایش و حتی حرکات دستش را اضافه می کردم تا آن آدم بشوم و من خیلی با آن آدم متفاوت هستم. یکسری فکت هایی را از جوانی او، قبل از ازدواج و دوران دانشجویی و روابطشان داشتم. براساس فیلمنامه به یکسری چیزها رسیده بودم و نکاتی را درآورده بودم. در خود اتفاقات به یکسری چیزها می رسیدیم. براساس نظارت و دیدن خود ایشان و خانواده شان و بازبینی ها در نهایت به یک اتفاق و یک شمایلی رسیدیم.

او بیان کرد: همه ما شاید استاد شهریاری را به عنوان یک فرهیخته ای که دانشمند بوده است می شناسیم. اما بیاییم گذشت ها، نگاهش، ظرافت هایش در روابطش و حمایتش را بشناسیم. اینکه چطور به این جایگاه رسیده و شخصیت دوست داشتنی داشته است. خیلی ها می گفتند چقدر از این سریال لذت بردیم، ما این کاراکتر را به عنوان دانشمند می شناختیم. خانم بهجت قاسمی معتقد بود اگر دو نفر این سریال را ببینند و راه همسر من را بروند برایم راضی کننده است. 

بازیگر نقش همسر استاد شهریاری در «صبح آخرین روز» گفت: وقتی فیلمنامه ای را دریافت می کنیم یک قصه و درام است. وقتی من بازیگر آن را می خوانم احساس می کنم چیزی که مخاطب را وابسته می کند درام است. خرده قصه هایی که به قصه ورود کرد به کار لطمه زد. ما در این کار اول یک درام داشتیم به نام زندگی نامه استاد شهریاری ولی بعد وارد مسائل امنیتی شدیم که بسط و گسترشش را زیاد کرد. این مبحثی است که باید تهیه کننده و کارگردان کار حضور داشته باشند. ما فیلمنامه ای داریم و بعد چیزهایی وارد می شود و در نهایت مجبور هستیم آن چیزی که داریم اجرا کنیم. شاید نتوانیم در مورد یکسری اتفاقات برایتان توضیح بدهیم و تهیه کننده و کارگردان کار باید حضور داشته باشند. 

او یادآور شد: ما در فیلمنامه اولیه یک درام داشتیم و اتفاق هایی که اضافه شدند، قصه را دچار لکنت کردند. ما در تیم بازیگری همه تلاشمان را به کار گرفتیم. آقای تبریزی با تمام آرامش از ما حمایت کردند. اتفاق هایی به او می رسید که باید به قصه اضافه می کرد و خودشان با اتفاق هایی مخالف یا موافق بودند و در نهایت رضایت خانواده شهید مطرح بود که شرایط را سخت می کرد و دشوار بود تا رضایت همه جلب شود.

۵۸۵۸

کد خبر 1574509

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سریال ایرانی بازیگران سینما و تلویزیون ایران استاد شهریاری آقای تبریزی خانم قاسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۷۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری با روحیات و نیازهای نسل جوان آشنایی کامل داشت

به گزارش خبرگزاری مهر آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید پیامی به مناسبت هجدهمین دوره همایش حکمت مطهر صادر کرد. متن این پیام به این شرح است:

بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم

قال الله سُبحانَه وتَعالی: إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُه

به رغم گذشت چهل و چهار سال از شهادت اسفناک متفکر عالی مقام و اندیشمند بزرگ مرحوم آیةالله شهید مطهری قدس سره الشریف، هم ثلمه و خلا فقدان آن استادِ اسلام شناس برجسته، هنوز در جامعه اسلامی محسوس و ملموس است که: «ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ تُلْمَةٌ لَا یَسُدُّها شَیْء»؛ و هم به فضل خداوند متعال، آثار بنان و بیان آن دانشمند پرتلاش همچنان مورد استفاده فرهیخنگان و حق جویان است که: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتُ وَ فَرْعُها فی السَّمَاءِ تُؤْتی أکلها کُلِّ حینٍ بِإِذْنِ رَبِّها.

همایش با سابقه «حکمت مطهر که با هدف زنده نگاه داشتن یاد و نام و آثار علمی این شهید والامقام برگزار می شود و از این جهت باید به اهتمام نیکوی متصدیان و دست اندرکاران آن آفرین گفت اینک و در هجدهمین دورۀ خود موضوع بسیار با اهمیت جوانان را مطمح نظر قرار داده است موضوعی که یکی از مهمترین و بلکه باید گفت اساسی ترین نقطهٔ هدف گذاری مرحوم شهید مطهری رضوان الله تعالی علیه در عموم تلاشهای علمی و فکری ایشان بوده است.

آن متفکر زمان شناس به حق یکی از موفق ترین اندیشمندان و مصلحان اسلامی بود که با روحیات و نیازهای فکری نسل جوان در زمانه، خود آشنایی کامل داشت و علاوه بر این زبان آن نسل تکامل خواه و جستجوگر را به خوبی میدانست و با گوش، جان پیامها و خواسته های به جای این نسل را میشنید و متناسب با آن نیازهای فکری و نظری به موقع و بدون فوت وقت، به وسیله آثار ارزشمند خود با جوانان ارتباط مؤثر و تعامل سازنده برقرار می.نمود آن استاد فهیم و نکته پرداز به نیکی دریافته بود که اگر اذهان و ضمائر جوانان حق طلب با، حقایق سیراب نگردد، با مطالب ناحق پر خواهد شد و از این رو تمام سعی مشکور خود را بر این نقطه اساسی متمرکز کرده بود که نسل جوان آن دوره را که از سویی با هجوم افکار مادی و الحادی مواجه بودند و از سوی دیگر تحت سیطره فرهنگ غربگرایی رژیم طاغوت قرار داشتند به روشهای متین علمی و فکری، با حقایق اسلام و معارف انسان ساز قرآن و عترت آشنا سازد و چه بسیار جوانان و محافل جوان که به دست قدرتمند دانش و بینش این استاد متفکر در سرتاسر ایران و خارج از مرزهای این کشور، از خطر الحاد مارکسیستی و انحطاط لیبرالیستی و التقاط دینی گروهکهای پر سر و صدای آن دوران، نجات پیدا کرده و با آشنایی با حقایق نورانی قرآن کریم و عترت طاهره «سلام الله علیهم»، به رشد فکری و دینی دست یافته و به حیات طیبه نائل گشتند و سپس در مهمترین مقاطع دوران معاصر یعنی در نهضت و انقلاب شکوهمند اسلامی و سپس در تأسیس نظام جمهوری اسلامی و پس از آن در بزنگاه های

و خطیر این نظام نظیر دفاع مقدس و نظایر آن و همچنین در عرصه حوزه های علمیه و دانشگاهها و متن جامعه اسلامی و محافل جوانان نقش برجسته و سازنده نظری و عملی ایفاء کردند و اثرات گسترده و عمیق مجاهدتهای فکری آن استاد فکور را در مقام عمل و نظر به منصه ظهور درآوردند و هنوز نیز آن برکات بزرگ بحمدالله و المنّه استمرار دارد و بی جهت نبود که امام بزرگوار اعلی الله مقامه توصیه فرمودند کتابهای این استاد عزیز را نگذارند با دسیسه های غیر اسلامی فراموش شود».

رحمت بیکران و رضوان بی پایان حق تعالی بر روح آن استاد شهید متفکر باد که بی تردید، حق بزرگی
بر نسل جوان این کشور در آن دوره و دوره های پس از آن تا به امروز دارد و بی سبب نبود که استادان عظیم الشأن او یعنی امام راحل بزرگوار و حضرت علامه طباطبایی قدس الله تعالی سرهما در شهادت و فقدان اسفناک او، همچون پدر فرزند از دست داده گریستند و ملت فهیم ایران نیز در غم مصیبت او یکپارچه عزدار شد: «وَ سَلَامُ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا».

در این فرصت کوتاه و به مناسبت طرح مسأله مهم جوانان لازم میدانم بر دو نکته اساسی، در این محفل فکری و فرهنگی تأکید نمایم

نکته اول اینکه همان گونه که مرحوم شهید مطهری طاب ثراه» به خوبی دریافته بود، برخورد و مخاطبه با نسل جوان بسیار خطیر و حساس است و باید براساس منطق و استدلال و واقع بینی در همه ابعاد مسائل نظری و مشکلات عملی، جوانان تنظیم و ساماندهی، شود زیرا اگر به سؤالات نظری و پرسشهای نسل جوان که چه بسا بسیار اندیشه سوز و ذهن آزار نیز باشد و همچنین به احساسات و عواطف این نسل پرتکاپو و نیز به خواستههای به حق و به جای آنان پاسخ منطقی و صحیح داده قطعاً. موجب سرخوردگی و ناامیدی و بی اعتمادی و در نهایت طغیانگری این نسل مطالبه گر نشود، خواهد شد و زیان آن برای جامعه، انسانی بسیار وسیع و عمیق خواهد بود.

روش مخاطبه و مواجهه با، جوانان روش دهن کجی و انتقاد و سرزنش و رمی به بی عقلی و بی دینی نیست، و با چنین روشی محال است که بتوانیم جلوی انحرافات دینی و کج روی های اخلاقی را در نسل جوان بگیریم. اگر خواهان هدایت و رشد نسل جوان هستیم تنها راه متین و صحیح آن این است که اولاً باید از نزدیک با درد و رنج جوانان آشنا شد و ثانیاً با زبان منطق و عطوفت و مهربانی با آنان، تعامل سازنده برقرار کرد چنانکه در آن بیان بلند رییس مذهب جعفری، حضرت امام صادق «سلام الله علیه» که این روزها در آستانه سالروز شهادت آنان امام به حق ناطق، قرار داریم، آمده است که به بعضی از اصحاب خود که درباره مخالفان عقیدتی در آن روزگار از آن امام همام پرسیده بود، فرمودند: «فَلَا تَخْرَقُوا بِهِمْ أَ مَا عَلِمْتَ أَن إِمَارَةَ بَنِی أُمَیَّةَ کَانَتْ بِالسَّیْفِ وَ الْعَسْفِ وَ الْجَوْرِ وَ أَنَّ إِمَارَتَنَا بِالرِّفْقِ وَ التَّالُفِ وَ الْوَقَارِ وَ التَّقِیَّةِ وَ حُسْنِ الْخُلْطَةِ وَالْوَرَعِ وَالِاجْتِهَادِ فَرَغَبُوا النَّاسَ فِی دِینِکُمْ وَ فِیمَا أنْتُمْ فِیهِ» با آنان خشونت نورزید، مگر نمی دانید که فرمانروایی و خلافت بنی امیه مبتنی بر زور شمشیر و فشار و ستم، بود ولی حکمرانی و ولایت ما مبتنی بر ملایمت و دوستی و متانت و تقیه و رفتار نیکو و پارسایی و کوشش فراوان است، پس کاریکنید که مردم به دین شما و مسلکی که دارید رغبت و گرایش پیدا کنند.

قرآن کریم با اینکه دین و معارف تابناک آن را حق و مطابق با حقیقت معرفی می کند و آن را حنیف و منطبق بر فطرت بر می شمارد و قیم و پایدار و به دور از هرگونه سستی قلمداد می کند، ولی با همۀ این، اوصاف به پیامبر رحمت و محبت و دانایی که سراسر، وجودش، سرشار از عطوفت و مهربانی و نرم خویی با مردمان بود و برخلاف پاره ای از تفکرات، اعوجاجی، ذره ای تلخی و تندی و خشونت در آن راه نداشت به طور مکرر تصریح میفرماید که در ارائه دین و تعالیم دینی نباید تحمیل و اکراه و اجبار وجود داشته باشد: «فَذَکَّر إِنَّمَا أَنتَ مُذَکَّرُ، لَستَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِرٍ» «وَمَا أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِجَبَّارٍ فَذَکَرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ یَخَافُ وَعِیدِ» و آیات بینات متعدد دیگر.

و اما نکته دوم که آن نیز برخوردار از اهمیت جدی است این است که خواسته های به حق نسل جوان برای برخورداری از یک زندگی سرافراز و آبرومند باید در رأس توجه مسئولان و کارگزاران کشور قرار گیرد و همگان باید به این آسیب، اساسی توجه کنیم که اگر این مطالبات و انتظارات، به درستی پاسخ داده نشود و جوانان ما با معضلات بزرگی نظیر فشار بیکاری و افسانه مسکن و بحران افزایش سن ازدواج و فقر و تبعیض و فساد و اعتیاد و سایر آسیبهای شکننده اجتماعی مواجه بوده و خود را در مقابله با این مشکلات خانمان سوز بی پناه ببینند، قطعاً ما با بحران سرمایه اجتماعی بزرگی مواجه خواهیم شد که کمترین نتیجه خسارت بار آن کاهش مشارکتهای ملی و اجتماعی است.

تعالیم دینی و نیز تجربه تاریخ بشری به خوبی نشان میدهد که مردمی که با غول فقر، دست و پنجه نرم کنند در جهات فرهنگی و دینی، هم قوت و قدرت خود را از دست میدهند، چرا که به مصداق آن سخن والای تکان دهنده که ائمه هدی «سلام الله علیهم از رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلّم نقل کرده اند که: «گادَ الْفَقْرُ أنْ یَکُونَ کُفْراً»، فقر هم مرز با بی ایمانی است پیامبر اکرم که به تعبیر خداوند متعال تمام وجود مبارکش آکنده از نهایت دلسوزی برای ایمان مردمان بود، ولی به خوبی دریافته بود که تنگنای نان و گردباد اقتصاد ناسالم و معضلات طاقت فرسای معیشتی، چگونه دین و ایمان آدمی را در می نوردد و از این رو با تضرع به پیشگاه خداوند مهربان عرضه می داشت: «اللهم بَارِک لَنَا فِی الْخُبْزِ وَ لَا تُفَرِّقُ بَیْنَنَا وَبَیْنَهُ فَلَوْ لَا الْخَبْرُ مَا صُمْنَا وَ لَا صَلَّیْنَا وَلَا أَدَیْنَا فَرَائِضِ رَبَّنَا عَزَّ وَ جَلَّا

این بیان هشدار دهنده رسول خدا صلوات الله علیه وآله باید نصب العین و در منظر دید هر روزه مسئولان کشور و همۀ دلسوزان این مرز و بوم و همۀ دغدغه مندان برای نسل جوان باشد و با نهایت جدیت و صداقت، تمام مساعی خود را در رفع معضلات اقتصادی مردم و خصوصاً مشکلات پیش روی جوانان به کار گیرند تا به امید خداوند تعالی همگان به ویژه نسل جوان در این کشور اسلامی برخوردار از یک زندگی آبرومند و سرافراز باشند و خدای ناخواسته تعلق و پیوند آنان با دین و معارف دینی، و نیز علاقه و دلبستگی آنان به کشور و وطن پایمال ناتوانیها و ضعفها و خطاها و بی عملی های ما نشود، که در این صورت هم شاهد هجرت و قهر آنان از دین و هم نظاره گر مهاجرت و ترک آنان از وطن خواهیم بود؛ و این مسلّماً شایسته نظام اسلامی نیست.

چه هر دو نکته ای که به اجمال بیان، شد چه نکته اول که مربوط به ساحت اندیشه و فکر و نظر بود و نکته دوم که مربوط به عرصه اجرا و عمل میشود مطمح نظر همۀ متفکران دینی و مصلحان اجتماعی از جمله مرحوم آیة الله شهید مطهری اعلی الله مقامه بوده و امید است همۀ اندیشه ورزان و نیز همه مجریان و سیاست مداران بدان توجه بیش از پیش نمایند. ان شاء الله

از خداوند تعالی علوّ درجات استاد شهید مطهری قدس سره و نیز صلاح و سداد نسل جوان و سرافرازی و تأیید ملت ایران را مسألت مینمایم. انه ولی الهدایة و التوفیق.


والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
حسین المظاهری
۹ / اردیبهشت / ۱۴۰۳
۱۹ / شوال / ۱۴۴۵

کد خبر 6092590

دیگر خبرها

  • پخش مستند «مسئله حجاب» از شبکه یک
  • مستند «مسئله حجاب» به تلویزیون رسید + ساعت پخش
  • تران آن هونگ رییس داوران جشنواره فیلم شانگهای ۲۰۲۴ شد
  • آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
  • زنگ سپاس معلم در مدارس بهاباد نواخته شد
  • پخش مستند «مسئله حجاب» به مناسبت سالگرد شهادت استاد مطهری
  • شهید مطهری معلمی برای تمام دوران ها است
  • شهید مطهری با روحیات و نیازهای نسل جوان آشنایی کامل داشت
  • مطهری امام
  • اندیشه‌های استاد شهید مطهری ماندگار و جاودانه است